Utmaning

Ett föråldrat IT-system.

Lösning

Microsoft Dynamics 365 Business Central, LS Central for Retail & Cepheo Managed Services.

Resultat

ABC Lavpris får en framtidssäkrad IT-plattform. Den ger full kontroll över arbetsprocesser i realtid och frigör mer tid till att göra kunder och medarbetare gladare.

När kunderna stiger in i en av de 14 ABC Lavpris-butikerna är de ute efter en sak: Att köpa dagligvaror till marknadens lägsta priser. Så har det varit ända sedan två kusiner slog sig samman 1981 för att öppna en minilivs i Danmark. 40 år senare har ABC Lavpris nått upp till 15 stormarknader i Jylland och på Fyn, mer än 800 anställda och en årlig omsättning på drygt 1,5 miljarder DKK.

 

Framgången beror till stor del på fokus på den goda kundupplevelsen med hög servicenivå samt låga konkurrenskraftiga priser. Istället för att luta sig tillbaka och vara nöjda, strävar ABC Lavpris på ännu mer framgång genom att investera i ny informationsteknik.

 

”Vi har valt den nya plattformen för att vara framtidssäkrade. Vårt tidigare IT-system var föråldrat. Vi skulle kunna använda det, men det är inte optimalt för vårt företag eftersom det är för långsamt. Det kan också bara köras på Windows 7, så säkerheten är sämre eftersom Microsoft inte längre levererar uppdateringar,” säger ABC Lavpris’ IT-chef, Michael Christensen.

”Vi har fått en plattform som kommer att hålla i många år.”
Michael Christensen

IT-chef, ABC Lavpris

Plattformen för den ambitiösa återförsäljaren

 

Stormarknadskedjans nya moderna molnbaserade plattform består av allt-i-ett-lösningen LS Central for Retail, som bygger på Microsoft Dynamics 365 Business Central.

 

Det är ett bra val för den ambitiösa återförsäljaren eftersom sammanslagningen av lösningarna ger ABC Lavpris möjlighet att skala upp och ner efter behov. Dem ger också möjlighet till att få full kontroll över och insikt i alla affärsprocesser i realtid. Det vill säga allt från marknadsföring, e-handel, POS till lagerhantering, CRM, bokföring och rapportering.

 

”Tidigare använde vi två olika system för att hantera administration och butiksdriften. Det gjorde att vi behövde överföra ett antal filer mellan systemen för att få dem att fungera. Det var inte hållbart. Nu har vi fått ett ERP-system som låter oss hantera både det ena och andra i ett och samma system. Det är till stor hjälp för oss,” säger ABC Lavpris’ IT-chef.

 

Generellt blir arbetsdagen enklare, effektivare och mer överskådlig för de anställda tack vare den nya plattformen. Oavsett om arbetet sker på lagret, i butikerna eller på huvudkontoret.

 

Att ha allt i ett system ger också en bättre överblick över hela företagets data.

 

”Framöver räcker det med att vi underhåller alla data i en masterdata-rapport. Det förenklar tveklöst våra dagliga rutiner, vilket gynnar våra anställda och kunder. ” säger IT-chef, Michael Christensen.

 

ABC Lavpris & Cepheo förlänger sitt fruktsamma samarbete

 

Stormarknaden har valt att köpa och implementera ERP-systemet Microsoft Dynamics 365 Business Central och mjukvarulösningen LS Central for Retail genom Cepheo, som har mångårig erfarenhet av att leverera IT till detaljhandelsföretag i Norden.

 

Cepheo erbjuder informationsteknisk insikt i kombination med en djup förståelse för detaljhandeln, vilket ABC Lavpris länge har använt sig av.


”Cepheo har varit vår IT-leverantör under många år. Vi är mycket nöjda med samarbetet eftersom de kan vårt företag, vet vilka behov vi har och vilka krav vi ställer på IT,” säger Michael Christensen.

 

IT-chefen slår fast att ABC Lavpris har fattat helt rätt beslut om att implementera Business Central och LS Central for Retail med hjälp av Cepheo:

 

”Vi har fått en plattform som kommer att hålla i många år.”

 

Molnbaserade lösningar ger mer tid till huvuduppgifterna

 

LS Central for Retail och Business Central är båda molnbaserade lösningar vilket ger flera helt nya fördelar och möjligheter för ABC Lavpris.

 

"Det ger oss en trygghet, eftersom vi har tillgång till våra data 24/7, oavsett var befinner oss", säger IT-chefen om en av de största fördelarna med att gå från on-premise till molnet.

 

En molnlösning säkerställer också att stormarknadskedjan alltid opererar med den senaste versionen, vilket stärker effektiviteten och säkerheten. Det ger också ABC Lavpris möjligheten att outsourca IT-driften.

 

”Med vårt tidigare system var vi beroende av att ha en butiksserver i varje butik samt fem servrar på huvudkontoret. Med LS Central for Retail använder vi molnversionen. Det gör att vi kan outsourca våra servrar. Därmed lägger vi över ansvaret för drift, backup osv till Cepheo.” säger IT-chef Michael Christensen som syftar på ett Cepheo Managed Services-avtal.

 

Ett Managed Services-avtal är fullt logiskt för en ambitiös och hårt arbetande återförsäljare som ABC Lavpris. Det gör att de helt och hållet slipper administrera sina IT-system. Det vill säga uppdateringar, säkerhet och integrationer. Allt detta tar Cepheo hand om.

 

Istället kan stormarknaden fokusera på det viktigaste: Att göra både kunder och anställda gladare varje dag.

Vill du veta mer?

 

Kontakta vår försäljningsdirektör Patrick Bubicic för en dialog om digitaliseringen av ditt företag.

Telefon: +46 730 78 78 70

 

Mail: pbubicic@cepheo.com