Upptäck hur ditt företag kan transformeras, konkurrera och växa i en snabbt föränderlig värld.
Av Jerker Carlström, Manufacturing Industry Lead, Cepheo
Om du har en stor organisation som vill implementera en molnbaserad affärsapplikation kan processen vara överväldigande. Oavsett om du har valt en lösning eller fortfarande undersöker alternativ kommer ditt företag, din organisation och dina anställda att påverkas i hög grad. Att modernisera dina affärsprocesser innebär många förändringar, såsom nya roller och ansvarsområden.
Det är viktigt att budgeten hålls, men det är svårt att uppskatta den totala kostnaden på grund av många okända faktorer. Du kanske definierar affärsprocesser, identifierar data och nyckeltal och till och med anlitar en specialist för att hjälpa till. Så småningom skickar du ut anbudsförfrågningar för att välja implementeringspartner, och alla erbjuder unika metoder och beräkningar, vilket gör processen komplex.
Det är nästan omöjligt att göra exakta beräkningar av stora implementeringsprojekt på grund av olika tolkningar, metoder och oförutsedda krav. Ändrade omständigheter, som ändrade prioriteringar eller att nyckelpersoner slutar kan också påverka projektet.
För en framgångsrik implementering krävs en sund relation med en öppen dialog mellan kunden och partnern. Att strikt hålla sig till en förutbestämd plan leder ofta till besvikelse. Leta i stället efter en partner som kan stödja er förändringsresa och hjälpa er att prioritera och frigöra affärsvärde med minimala störningar.
Börja med att identifiera nyckelkompetenser hos en partner och överväg en plattformsstrategi. En enda plattform kan stödja bredare affärsbehov, vilket minskar komplexiteten och kostnaderna jämfört med ”bäst i klassen”-lösningar. Detta tillvägagångssätt gör det enklare att hitta en lämplig partner och att hantera dina affärsapplikationer.
Åtta egenskaper att titta efter när du väljer partner
När du väljer en partner för din övergång till molnet är det viktigt att ta hänsyn till flera viktiga kompetenser. De här åtta punkterna hjälper dig att hitta en partner som kan tillhandahålla den expertis och det stöd du behöver under hela processen. Från lösningsexpertis och branschkunskap till transparenta kommunikationsmetoder och gemensamma värderingar – var och en av dessa egenskaper spelar en avgörande roll för att säkerställa en framgångsrik implementering och ett löpande stöd.
1. Lösningsexpertis och erfarenhet
Med en plattformsstrategi blir det ännu mer värdefullt att ha en partner som kan leverera fullstack – vilket innebär att plattformens alla funktioner täcks. Att kunna vägleda och ge råd till kunden om hur plattformens fulla potential utnyttjas är avgörande för att det värde som finns tillgängligt ska frigöras.
2. Branschkunskap och erfarenhet
Varje bransch är i viss mån unik, med olika affärsmodeller, lagkrav, konkurrenssituation osv. Att välja en partner med djup branschkunskap förenklar kommunikation och förståelse, men gör det också möjligt för partnern att tillhandahålla värdefulla insikter baserade på erfarenheter från andra kunder i samma bransch och med liknande utmaningar.
3. Modeller och metoder
Att etablera väldefinierade modeller och metoder kräver erfarenhet och engagemang och är avgörande för att man ska kunna leverera effektivt och samtidigt hantera risker och begränsningar. Ramverk för processmodeller samt projekt- och leveransmetoder utgör grunden för att man ska kunna leverera framgångsrika projekt.
4. Hela livscykeln
Digital omvandling och övergång till molnet innebär att man måste anpassa strategier, identifiera affärsvärde och hantera driften. Det är en kontinuerlig cykel av att förfina lösningar och utvärdera nya möjligheter. En partner som stöder hela livscykeln är avgörande för att lyckas.
5. Applikationshantering och support
Övergången till molnlösningar innebär att infrastrukturhanteringen överlåts till leverantören, vilket möjliggör kontinuerliga uppgraderingar och moderniseringar. IT-avdelningen och verksamheten måste anpassa sig till frekventa, stegvisa uppdateringar och hantera regressionstestning. Support till slutanvändarna är avgörande, och genom att samarbeta med en leverantör för heltäckande applikationshantering säkerställs en smidig drift.
6. Transparent kommunikation och öppen dialog
Att hantera problem är viktigt i verksamheter eller projekt. En öppen dialog och transparent kommunikation med våra partner skapar förtroende och en samarbetsinriktad anda. Framgången är ömsesidig när båda parter förstår och främjar denna relation.
7. Företagets värderingar
Att välja en partner med liknande värderingar som företaget gör det lättare att samordna prioriteringar och ha en öppen dialog. Ingenting händer utan människor, och när människor delar samma värderingar blir allt mycket enklare. Värderingarna hos den partner som du samarbetar med kan också återverka på dig och ditt företag. Förvissa dig om att de är sunda.
8. Kundframgång
Kundframgång handlar om att göra det möjligt för kunden att lyckas med hjälp av de tjänster som partnern tillhandahåller. En engagerad partner arbetar tillsammans med kunden på en strategisk nivå för att hjälpa till att identifiera prioriteringar och utveckla strategier för att nå framgång. Även här gäller att partnern lyckas när kunden lyckas, och rätt partner förstår detta.
Genom att fokusera på dessa åtta punkter kan du säkerställa en framgångsrik implementering och ett löpande stöd.
Sammanfattningsvis är jag övertygad om att det är bättre att börja med att hitta en lämplig partner än att handla upp ett implementeringsprojekt när du ger dig ut på en digital omvandlingsresa. Att bygga en stark, långsiktig relation med en partner som kan stödja dig på resan gör att du kan lyckas. Jag tycker att detta är den viktigaste gemensamma faktorn för de kunder som verkligen har lyckats med sin övergång till molnet.
Om författaren
Jerker är Dynamics 365 Platform Architect och Nordic Manufacturing Industry Lead med omfattande erfarenhet av att implementera Dynamics 365-lösningar. Han har en bakgrund inom Supply Chain Management och vägleder företag i tillverkningsindustrin på deras digitala transformationsresa med ett starkt fokus på att bygga långvariga relationer och realisera affärsvärde.


