Utmaning

Volkswagen Semler Finans ville lägga mindre tid på att hantera sin Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Lösning

Cepheo Managed Services.

Resultat

Volkswagen Semler Finans har digitaliserat det mesta av sin bokföring och minimerat mängden manuellt arbete.

Semler Group har importerat bilar till den danska marknaden i mer än 100 år. 1948 inleddes ett framgångsrikt samarbete med Volkswagen som hållit sedan dess, och köper du en Volkswagen, Audi, Seat, Škoda eller Porsche i Danmark idag är det Semler Group som har importerat den.

 

2019 etablerades Volkswagen Semler Finans som ett joint venture mellan Semler Group och Volkswagen Financial Services AG med ändamålet att erbjuda kunder och återförsäljare de mest flexibla och kompletta produkterna och tjänsterna inom finansiering, leasing, försäkring och mobilitet.

 

För att kunna erbjuda en tjänst som lever upp till de värderingar som både Volkswagen och Semler Group representerar har det varit viktigt för Volkswagen Semler Finans att hitta rätt IT-partner för ett Managed Services-avtal.

 

”Det är viktigt för oss att vår Business Central-lösning stöds av en extern partner som har ett finger på pulsen och kan hjälpa oss med de dagliga utmaningarna, samt bistå med de regelbundna uppgraderingarna från Microsoft. Vårt val föll på Cepheo, vilka var den leverantör som kunde uppfylla flest av våra krav”, säger Jens Larsen, Head of Finance hos Volkswagen Semler Finans.

”Cepheos medarbetare har en god förståelse för vårt setup och kan därmed agera snabbt på våra förfrågningar.”

Jens Larsen
Head of Finance, Volkswagen Semler Finans

Fokus på kärnverksamheten

Enligt Jens Larsen fanns det inget tvivel om att Volkswagen Semler Finans’ Dynamics 365 Business Central-lösning skulle stödjas genom ett Managed Services-avtal snarare än att lösa uppgiften internt:

 

”Fördelen med ett Managed Services-avtal är helt klart att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet, och att vi inte behöver lägga för mycket tid på administrationen av vår Business Central-lösning. Vi är en liten organisation med begränsade resurser och därför måste vi vara knivskarpa med hur vi prioriterar vår tid”, säger Jens Larsen.

 

Samarbetet med Cepheo drog igång i juni 2021 och sedan dess har Volkswagen Semler Finans upplevt märkbara förbättringar:

 

”Vi har uppnått att den interna tid vi ska använda på att ha ett modernt och alltid uppdaterat ERP-system hålls på ett absolut minimum. Vi lägger i genomsnitt mindre än fem timmar per månad på att uppdatera vår lösning”, säger Jens Larsen.

 

Partnerskap ska stödja stora ambitioner

 

De starka och stolta rötterna i både Semler Group och hos Volkswagen gör att Volkswagen Semler Finans har stora ambitioner med målet är att vara det mest digitaliserade finansieringsföretaget i Danmark. Managed Services-avtalet med Cepheo innebär att Volkswagen Semler Finans har kunnat digitalisera merparten av sin bokföring och minimera mängden manuellt arbete.

 

”Vi har blivit väldigt kostnadseffektiva och i den internationella Volkswagen Financial Services-organisationen ses vi som best-in-class när det kommer till att digitalisera bokföringen och minimera det manuella arbetet. Avdelningar i andra länder kommer till oss för att lära”, berättar Jens Larsen.

 

Målsättningen att vara det mest digitaliserade finansieringsföretaget i Danmark var en avgörande del i Volkswagen Semler Finans’ beslut kring Managed Services-partner och valet av Cepheo har levt upp till förväntningarna.

 

”Vårt samarbete med Cepheo präglas i stor utsträckning av tillit och agilitet. Cepheos personal är snabba med att lösa våra eventuella utmaningar, och de har en god affärsmässig förståelse för vårt setup och kan därmed agera snabbt på våra förfrågningar”, avslutar Jens Larsen som tillägger att han ser fram emot den fortsatta utvecklingen av samarbetet med Cepheo.

Vill du veta mer?

 

Kontakta vår försäljningsdirektör Patrick Bubicic för en dialog om digitaliseringen av ditt företag.

Telefon: +46 730 78 78 70

 

Mail: pbubicic@cepheo.com

Fler kundberättelser