Utmaning

En föråldrad Microsoft Dynamics AX 2009-lösning begränsade företagets dagliga arbete. 

Lösning

Implementering av en skalbar och framtidssäkrad lösning i form av Microsoft Dynamics 365 Finance.  

Resultat

En skalbar och framtidssäkrad lösning som redan nu sparar tid med bättre överblick och automatiseringar. 

Detaljhandelskedjan Bunnpris rötter går ända tillbaka till 1830, då Ivar K. Lykke grundade det handelsföretag som kunderna i dag känner som Bunnpris.  

 

På knappt 200 år har produktutbudet gått från kvarnstenar via fettprodukter och jordbruksprodukter till dagligvaror. Det visar hur det familjeägda företaget upprepade gånger har förnyat sig för att förbereda sig för framtiden. 

 

I dag är bolaget en koncern som heter IK Lykke och den består av mer än 360 bolag, varav Bunnpris-butiker och ett antal fastighets- och holdingbolag. Totalt har koncernen nästan 3 000 anställda. 

 

På IK Lykke insåg man att deras tidigare affärslösning, Microsoft Dynamics AX 2009, hade blivit föråldrad och begränsade företagets dagliga arbete, vilket visade sig vara en stor utmaning.  

 

”Till slut använde vi Dynamics AX 2009 som en central motor med många integrationer. Det motsvarade våra behov, men det krävde en allt högre nivå av underhåll och fler integrationer bara för att upprätthålla funktionaliteten. Det fungerade, men det kommer inte in något nytt”, säger Kristin Strand, IT-projektledare och ansvarig för implementeringen hos IK Lykke. 

 

Detta resulterade i många manuella processer, vilket gjorde det svårt att navigera mellan olika bolag och system. Samtidigt blev det allt svårare att integrera nya applikationer i systemet när Microsoft under 2022 slutade stödja Dynamics AX 2009. 

 

Skalbara möjligheter med Dynamics 365

 

Efter noggrant övervägande valde man på IK Lykke att implementera Dynamics 365 Finance som sin nya affärslösning. Det valet gjordes för att man skulle få en framtidssäkrad plattform, men samtidigt kunna stanna kvar i Microsofts ekosystem, där Microsoft Power BI redan användes för rapportering. 

 

En annan viktig faktor var de många integrationsmöjligheterna i Dynamics 365 Finance. De gjorde det möjligt för företaget att konsolidera alla sina data och finansiella processer i ett enda system, vilket skapade ett effektivare och mer sammanhängande arbetsflöde. Med Dynamics 365 Finance kan företaget nu också dra nytta av ny teknik och uppdateringar som tidigare inte var tillgängliga. 

 

”Vi insåg snabbt att det var viktigt för oss att stanna kvar i Microsofts ekosystem, och därefter insåg vi att Dynamics 365 Finance gav oss tillgång till att skala och anpassa lösningen i takt med att affärsbehoven förändras.” 

 

Bättre överblick och större effektivitet

 

Med implementeringen av Dynamics 365 Finance förväntade man sig på IK Lykke att uppnå en effektivare och mer automatiserad arbetsprocess. Enbart användargränssnittet och överblicken har visat sig vara en klar effektivitetsförbättring: 

 

”Användarvänligheten i Dynamics 365 Finance har inneburit en stor uppgradering. Det är mycket enklare att navigera i systemet mellan våra bolag, vilket sparar tid och minskar frustration.” 

 

För IK Lykke är överblicken över koncernens bolag särskilt värdefull eftersom koncernen, som tidigare nämnts, har en företagsstruktur som består av mer än 360 bolag.  

Samtidigt har en lång rad manuella bokföringsuppgifter automatiserats, bland annat bokföring av inbetalningar och betalning av inkommande fakturor. Detta har inte bara frigjort tid, utan också gett bättre insikt i var processerna ibland utmanas. 

”Dynamics 365 Finance ger oss möjlighet att skala och anpassa lösningen i takt med att affärsbehoven förändras.”

Kristin Strand
IT-projektledare

IK Lykke

Hög professionell nivå och struktur

 

Under implementeringen har Cepheo visat sig vara en viktig och kvalificerad samarbetspartner, säger Kristin Strand och framhåller en hög grad av professionalism: 

 

”Cepheos konsulter har varit skickliga på att lösa de uppgifter de har fått. De har också utmanat våra attityder och beslut när de har sett bättre lösningar. Den här typen av rådgivning är viktig för oss”, säger Kristin Strand. 

 

IK Lykkes projektledare lyfter också fram vikten av skickliga och engagerade kollegor, särskilt ekonomichefen Nina Nordrum och teamledarna på ekonomiavdelningen, som har varit en ovärderlig resurs genom hela processen. 

 

Ekonomichef Nina Nordrum och teamledarna i ekonomiavdelningen får stor beröm från IK Lykkes projektledare för deras ovärderliga arbete genom hela processen.

Cepheos struktur och projektledning får också beröm av IK Lykkes IT-projektledare: 

 

”Cepheo spelade en viktig roll för att projektet skulle hållas inom budget och för att alla processer genomfördes på ett effektivt sätt.” 

 

Ytterligare automatisering och nya funktioner

 

Nästa fas på den digitala resan för IK Lykke och Bunnpris är att i större utsträckning utnyttja fler funktioner i Dynamics 365 Finance. 

 

”Vi har etablerat en grund när det gäller lösningen och våra processer. Nästa steg är att identifiera vilka ytterligare affärsbehov vi har och hur Dynamics 365 kan stödja dessa”, säger Kristin Strand och lyfter bland annat fram Dynamics 365 Project Operations som enn nästa lösning som kommer att bidra väsentligt till verksamheten, inte minst hos IK Lykke-koncernens fastighetsbolag. 

 

Samtidigt förväntar hon sig ytterligare automatisering av företagets processer: ”Vi har ett antal processer som vi startade manuellt för att säkerställa kontrollen, som har visat sig vara värdefulla och därför är redo för automatisering.” 

 

”Med Dynamics 365 Finance och Cepheo vid vår sida känner vi oss trygga med att vi är väl rustade för att möta de utmaningar och möjligheter som kan komma”, avslutar Kristin Strand och säger att de ser fram emot att fortsätta sin digitala resa tillsammans med Cepheo. 

Vill du veta mer?

 

Kontakta vår försäljningsdirektör Patrick Bubicic för en dialog om digitaliseringen av ditt företag.

Telefon: +46 730 78 78 70

 

Mail: pbubicic@cepheo.com