Utmaning

DLR Kredit behövde ett nytt ERP-system för att ersätta Microsoft Dynamics AX 2012.

Lösning

Implementering av Microsoft Dynamics 365 Business Central samt löpande drifts- och utvecklingsstöd.

Resultat

Ett modernt och intuitivt ERP-system som stämmer med företagets behov och sparar tid tack vare ett bättre användargränssnitt.

DLR Kredit är ett danskt hypotekslåneinstitut som riktar sig till jordbruks- och företagskunder. Mellan 2016 och 2023 använde företaget en lokal version av Microsoft Dynamics AX 2012 som sitt ERP-system. I och med Microsofts beslut att sluta stödja sina äldre lösningar stod det klart för Lars Ewald Madsen, CFO på DLR Kredit, att de var tvungna att hitta en ny lösning på marknaden. Samtidigt var användarvänlighet en klar prioritet för honom och DLR Kredit.

 

"Dynamics AX 2012 var en bra och stabil lösning, men alltför ofta behövde vi använda för många klick för att göra grundläggande men frekventa saker som kontoslagningar. Det slösade vi mycket tid på", säger Lars Ewald Madsen.

 

Samtidigt var det viktigt att stanna kvar i Microsofts ekosystem och i en lösning med ett användargränssnitt som medarbetarna skulle känna igen från andra Microsoft-lösningar.

 

Därför blev det Dynamics 365 Business Central

 

DLR Kredit blev presenterade för Dynamics 365 Business Central samt Microsoft Dynamics 365 Finance och Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management, som är den moderna, molnbaserade uppföljaren till deras tidigare lösning Dynamics AX 2012.

 

Jämförelsen gjorde det tydligt för Lars Ewald Madsen att de med Dynamics 365 Business Central skulle få en lösning där enkla åtgärder inte skulle kräva så många klick och ge en bra överblick för användaren. 

 

"En nära dialog med Cepheo och kvalificerad rådgivning gjorde fördelarna och möjligheterna med de två affärslösningarna tydliga för oss. Vi behöver en överskådlig och flexibel lösning som är enkel att använda, och det är vad vi har fått med Dynamics 365 Business Central", förklarar Lars Ewald Madsen och tillägger med en metafor:

 

"Om vi hade valt Dynamics 365 Finance och Dynamics 365 Supply Chain Management hade det varit som att köra limousine genom de smala gatorna i centrala Köpenhamn: För mycket krångel och komplexitet för att ta sig till samma plats."

 

”Vi behöver en överskådlig och flexibel lösning, som är enkel att använda, och det är vad vi har fått med Dynamics 365 Business Central.”

Lars Ewald Madsen
Ekonomichef på DLR Kredit

Bland de första i branschen i molnet

 

Samtidigt konstaterar han med stolthet att de är en av de första finansinstituten i Danmark som har en molnbaserad ERP-lösning. Den danska finansinspektionen ställer ett stort antal obligatoriska krav på finansinstitut jämfört med företag i andra branscher. Med Dynamics 365 Business Central har företaget hittat en ERP-lösning som överensstämmer med både de egna behoven och myndigheternas krav, enligt Lars Ewald Madsen.

 

"Rättighetshanteringen i lösningen är en funktion som har blivit enklare sedan vi övergick till ERP-systemet och den gör det möjligt för oss att uppfylla kraven från den danska finansinspektionen. I slutändan är det viktigaste att vi har ett system som fungerar för oss inom de ramar vi har i branschen, men jag måste erkänna att jag är stolt över att vi är bland de första som går över till molnet", säger Lars Ewald Madsen.

 

Sedan DLR Kredit gick live i september 2023 har Lars Ewald Madsen och de andra användarna av systemet i företaget känt av den förbättring de var ute efter.

 

"Dynamics 365 Business Central förenklar flera små saker för oss varje dag. I princip har vi behållit samma processer som tidigare, men eftersom systemet är mer överskådligt och mer användarvänligt sparar vi tid varje dag", säger ekonomichefen.

 

Enligt Lars Ewald Madsen uppnåddes den framgångsrika implementeringen delvis tack vare de skickliga konsulterna på Cepheo, som inte bara visade stor branschförståelse utan också proaktivitet när det gällde att förstå hypotekslåneinstitutets processer och behov.

 

"Tillsammans har vi också varit duktiga på att utnyttja närheten och flexibiliteten när vi tog teamet från Cepheo till oss fysiskt. Det gav en koncentrerad och värdefull knuff framåt", säger Lars Ewald Madsen, som avslutar med att uttrycka sin glädje över att samarbetet inte är över, eftersom Cepheo fortsätter som partner för det löpande drifts- och utvecklingsstödet för lösningen med ett Cepheo Managed Services-avtal.

Vill du veta mer?

 

Kontakta vår försäljningsdirektör Patrick Bubicic för en dialog om digitaliseringen av ditt företag.

Telefon: +46 730 78 78 70

 

Mail: pbubicic@cepheo.com