Utmaning

HMS Networks tillväxt hindrades av ett föråldrat ERP-system med begränsad funktionalitet och ett beroende av några få nyckelpersoner.

Lösning

Microsoft Dynamics 365 Finance, Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management och Cepheo Managed Services.

Resultat

En sammanhängande och robust plattform med förbättrad kundsupport och dataanalys, som kontinuerligt uppdateras för att stödja tillväxt.

HMS Networks är ett framgångsrikt svenskt produktionsföretag inom industriella kommunikationslösningar. Miljontals enheter världen över använder HMS Networks produkter, som gör det möjligt för enheterna att kommunicera med mjukvara och system genom IoT, vilket ökar produktiviteten hos deras kunder.

Sedan 1988 har företaget utvecklats till en global aktör med över 1 200 anställda i mer än 20 länder. Det är en eftertraktad position, men företaget har ännu större ambitioner. HMS Networks har nämligen en strategi för fortsatt tillväxt genom organisk utveckling och förvärv. Utmaningen var dock att företaget hade vuxit ur sin ERP-lösning.

 

”Den tekniska plattformen var föråldrad och nyutvecklingen begränsad, vilket gjorde att systemet inte kunde stödja vår tillväxt på ett bra sätt,” säger Magnus Hansson, Dynamics 365 Product Owner hos HMS Networks.

Produktionsföretaget använde ett ERP-system från 1990-talet, som inte längre levde upp till kraven som ett modernt företag ställer. Systemet hade begränsad funktionalitet, krävde flera anpassningar, inklusive användning av tredjepartsprodukter för att uppfylla HMS Networks behov, och användargränssnitt var också föråldrat.

Det gjorde det inte heller bättre att det fanns få tillgängliga konsulter för att stödja och vidareutveckla systemet.

”Systemet driftades av vår interna IT-avdelning, vilket skapade ett beroende av ett fåtal nyckelpersoner. Detta medförde en risk att inte kunna säkerställa den tillgänglighet som krävdes för att stötta vår globala verksamhet i många tidszoner och med många användare,” säger Magnus Hansson.

Det nästan 40-åriga företaget behövde därför ett modernt, robust och globalt ERP-system för att hantera data och processer på ett och samma sätt över hela organisationen.

”Vi har nu en mer integrerad lösning där våra system kan kommunicera bättre med varandra, vilket öppnar upp för ännu fler möjligheter att dra nytta av i framtiden."

 

Magnus Hansson
Dynamics 365 Product Owner, HMS Networks

Tydlig strategi ledde till ERP-system från Microsoft

 

Processen startade i början av januari 2022.

 

”Vi genomförde en grundlig utvärdering av flera affärssystem och partners och beslutade oss till slut för att implementera Microsoft Dynamics 365 Finance och Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management,” säger Magnus Hansson, som var projektledare för hela implementeringen.

 

Dynamics 365 Finance är ett ERP-system som förbättrar effektiviteten genom att samla alla affärsfunktioner på en plattform, vilket ger bättre insikt i affärsdata och stödjer global tillväxt. Dynamics 365 Supply Chain är också ett ERP-system som optimerar och automatiserar försörjningskedjeprocesser för ökad effektivitet och flexibilitet. Med systemen kan HMS Networks hantera sina komplexa operationer mer smidigt och skalbart.

 

Magnus Hansson förklarar varför valet föll på lösningar från Microsofts omfattande ekosystem.

 

”Microsoft är en av våra största leverantörer av IT-tjänster, och vi har strategiskt valt att fokusera på dem som en av våra huvudpartners.”

 

Han berättar att en annan bidragande orsak att HMS Networks redan använder lösningar från Microsoft.

 

”Ett avgörande skäl var att vi redan använde flera andra lösningar från Microsoft, vilket skapade synergier.”

 

HMS Networks hade till exempel använt Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement-lösningar i många år, vilket bidrog till deras val. Det är ett CRM-system som hjälper till att hantera kunddata och interaktioner. Med lösningen kan företaget förbättra sin kundservice, öka försäljningsproduktiviteten och stärka kundrelationerna. Detta är särskilt viktigt för ett företag som verkar globalt och behöver hålla koll på många olika kunder och marknader.

 

En annan viktig faktor i beslutet att välja ett ERP-system från Microsoft var att HMS Networks redan använde Microsoft Power BI. Det är en dataplattform för business intelligence och dataanalys som möjliggör att samla, visualisera och analysera data effektivt. Genom att använda Power BI kan företaget fatta mer informerade beslut baserade på realtidsdata och djupgående analyser, vilket är avgörande för deras strategiska planering och dagliga drift.

 

Dynamics 365 Finance och Dynamics 365 Supply Chain Management levereras av Cepheo. Partnerskapet säkerställer att HMS Networks får det stöd och den expertis som behövs inom Dynamics 365-plattformen.

 

Större möjligheter och fler fördelar för HMS Networks

 

Med implementeringen av Dynamics 365 Finance och Dynamics 365 Supply Chain Management har HMS Networks uppnått en mer sammanhängande affärsplattform.

 

”Vi har nu en mer integrerad lösning där våra system kan kommunicera bättre med varandra, vilket öppnar upp för ännu fler möjligheter att dra nytta av i framtiden. Detta har lett till en ökad förmåga att ge bättre support till våra kunder och möjligheten att följa upp och analysera data mer effektivt,” säger Magnus Hansson, Dynamics 365 Product Owner hos HMS Networks.

 

Affärsplattformen säkerställer att driften är mycket mer robust än tidigare, berättar han.

 

”Vi har fått en stabilare och mer tillförlitlig miljö, och vi är inte längre lika beroende av egna resurser. Vi har också fått tillgång till ett betydligt bredare utbud av lösningar och kan nu dra nytta av en större bas av externa konsulter hos Cepheo för support och utveckling.”

 

Det har gett företaget några helt nya fördelar och möjligheter.

 

”En stor fördel är att plattformen kontinuerligt uppdateras med ny funktionalitet. Att ha ett system som kan stötta vår tillväxt och affärsutveckling är avgörande för att kunna fortsätta utveckla våra affärer och erbjuda den bästa möjliga supporten till våra kunder,” säger Magnus Hansson.

”Framöver ser vi stor potential i att vidareutveckla systemet, särskilt genom att bättre integrera våra olika lösningar och därmed maximera värdet vi kan få ut av dem."

 

Magnus Hansson
Dynamics 365 Product Owner, HMS Networks

Ser stor potential i AI i framtiden

 

HMS Networks valde Cepheo som IT-partner eftersom de bäst uppfyllde företagets krav i upphandlingen, särskilt när det gällde implementeringsmodell, resurser och förmågan att stödja företaget i den efterföljande förvaltningen av systemet, vilken levereras av Cepheo via ett Managed Services-avtal.

 

En annan avgörande faktor var Cepheos erfarenheter från tillverkande industri, påpekar Magnus Hansson, som har upplevt ett gott samarbete med IT-partnern.

 

”Samarbetet med Cepheo har varit framgångsrikt, med stöd av kompetenta applikationskonsulter som arbetar bra tillsammans med våra medarbetare för att lösa de utmaningar vi ställs inför,” säger han.

 

Han berättar att fokus i framtiden är att maximera värdet av alla lösningarna i affärsplattformen.

 

”Framöver ser vi stor potential i att vidareutveckla systemet, särskilt genom att bättre integrera våra olika lösningar och därmed maximera värdet vi kan få ut av dem. HMS Networks har som mål att fortsätta växa, och vi arbetar kontinuerligt med att rulla ut systemen till fler marknader och integrera nya förvärv.”

 

Även om HMS Networks redan har en relativt omfattande affärsplattform, är man långt ifrån färdig med att söka nya teknologiska möjligheter.

 

”Vi strävar efter att automatisera fler processer och eliminera onödiga moment för att frigöra tid till mer värdeskapande aktiviteter. AI är ett område där Microsoft gör stora satsningar, och vi ser fram emot att dra nytta av detta för att förbättra vår dataanalys och effektivisera våra dagliga arbetsuppgifter,” avslutar Magnus Hansson.

Vill du veta mer?

 

Kontakta vår försäljningsdirektör Patrick Bubicic för en dialog om digitaliseringen av ditt företag.

Telefon: +46 730 78 78 70

 

Mail: pbubicic@cepheo.com