Utmaning

Kopenhagen Fur upplevde stora problem med lösningarna i en ny affärsplattform som levererades av deras tidigare IT-partner.

Lösning

Cepheo Managed Services. 

Resultat

Cepheo Managed Services stabiliserade plattformen och fick lösningarna att fungera.

Det har varit några turbulenta och utmanande år för Kopenhagen Fur, som var ett av världens största auktionshus för päls och ett kooperativ som ägs av danska minkuppfödare.


Under 2019 gav Kopenhagen Furs dåvarande IT-leverantör grönt ljus för att företagets nya molnbaserade affärsplattform skulle tas i drift, men det stod snabbt klart att den inte levde upp till förväntningarna.


”Det var en mycket utmanande driftsstart. Systemen var långsamma och kraschade. Det kändes som om allt var mer komplicerat”, säger Kopenhagen Furs IT-chef Peter Skov Hansen. 


Det fanns också flera utmaningar med installationen av Microsoft Dynamics 365 Finance och Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement, som inte fungerade som förväntat eller som lösningarna var utformade för.


Cepheo Managed Services kom till undsättning


Kopenhagen Fur började därför undersöka marknaden för att hitta en IT-partner som skulle kunna driva och stödja affärsplattformen. Valet föll på Cepheo och Cepheo Managed Services.


Det krävdes dock en del arbete för att få igång affärsplattformen. Detta innebar att arbetsprocesserna i lösningarna måste definieras, kvalitetssäkras, anpassas och i vissa fall helt kodas om.


”Det var mycket betryggande att ha en leverantör som kunde leverera resurser på ett stabilt och kompetent sätt för att hålla lösningarna igång. Det var till stor hjälp”, säger IT-chefen.


Cepheo Managed Services ser till att företag som Kopenhagen Furs Microsoft Dynamics 365-lösningar är uppdaterade, optimerade och säkra. Fördelarna är bland annat att IT-driftskostnaderna minskar, driftstopp och fel minimeras och tid frigörs för att fokusera på kärnverksamheten och innovation.


”Det är väldigt vanligt att man tittar på vilka IT-leverantörer som är bra på att implementera lösningar, men det är lika viktigt att titta på vilka som är bra på att hjälpa och driva dem framåt. Med Cepheo fick vi en stabil partner som vi kunde lita på och som var redo för uppgiften”, säger Peter Skov Hansen. 


Sista hammarslaget


Precis när det verkade ha lugnat sig för Kopenhagen Fur drabbades vi av pandemin.


Den slog hårt mot auktionshuset. Efterfrågan på päls och skinn sjönk kraftigt, minkuppfödningen lades ned i Danmark och de fysiska auktionerna försvann och fick snabbt konverteras till digitala. Detta återspeglades i de finansiella rapporterna. Bolaget drabbades av sin första förlust på nära tre decennier när intäkterna under 2020 minskade med över 50 procent jämfört med föregående år. Några månader innan årsredovisningen presenterades meddelade bolaget, som grundades 1930, att det skulle läggas ned under de kommande 2–3 åren på grund av den danska regeringens beslut att stoppa minkuppfödningen i Danmark. 


IT-chefen säger att det har varit en stabiliserande faktor att ha en bra partner att navigera med under några mycket turbulenta år. 


”Cepheo har hjälpt oss igenom svårigheterna. De hjälpte oss att få grepp om våra affärslösningar. Det var viktigt för oss under den perioden.”


Peter Skov Hansen berömmer konsulterna, som de har varit supernöjda med eftersom de har lyssnat på synpunkterna och agerat på dem. Han framhåller också värdet av att ha samma konsulter genom hela processen. 


”Cepheo har en förnuftig inställning till saker och ting och till sina kunder. De ger inga löften som de inte kan hålla. Det har lyst igenom hela vägen”, avslutar han.

   

Även om Kopenhagen Fur officiellt överförde sina tillgångar och skulder till den danska staten i slutet av oktober 2024, kommer samarbetet med Cepheo att fortsätta tills årsredovisningen är avslutad under första halvan av 2025.

Vill du veta mer?

 

Kontakta vår försäljningsdirektör Patrick Bubicic för en dialog om digitaliseringen av ditt företag.

Telefon: +46 730 78 78 70

 

Mail: pbubicic@cepheo.com