Utmaning
Ett föråldrat ERP-system som inte längre kunde uppfylla lagkraven för bilagehantering i molnet.
Lösning
Modernisering av Bredahl Kristensens IT-landskap genom implementering och support av Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Förväntat värde
Efterlevnad av lagkrav, bättre överblick över byggprojekt och integration med Microsoft-ekosystemet
Som många andra företag i branschen stod Bredahl Kristensen med ett föråldrat ERP-system som inte längre kunde leva upp till de nya lagkraven för bilagehantering i molnet.
”Vi hade inga problem med vårt gamla system. Det var fantastiskt, men när det inte längre underhölls var vi tvungna att byta för att uppfylla gällande lagkrav”, berättar Bjarne Bredahl, ägare och VD.
Frågan var då vilket system man ska välja för att både leva upp till lagkraven och samtidigt få de verktyg som ett bygg- och snickeriföretag behöver i vardagen?

Dynamics 365 Business Central erbjuder välkända funktioner och nya möjligheter
För Bredahl Kristensen fanns det ett tydligt mål med det nya ERP-systemet:
”Vårt största önskemål var att få ett system som liknade det vi hade tidigare. Framför allt när det gäller struktur, styrning och överblick över byggprojekten”, säger Bjarne Bredahl.
Företaget, med mer än 40 års erfarenhet och närmare 30 anställda, valde Microsoft Dynamics 365 Business Central, med sin långvariga IT-partner Cepheo som leverantör.
”Nu kan vi uppfylla lagkraven för fakturahantering i molnet”, säger han.
Att leva upp till lagkraven är dock långt ifrån den enda fördelen med ERP-systemet. Det knyter samman hela verksamheten i en molnbaserad plattform och fungerar sömlöst med övriga lösningar i Microsoft-ekosystemet.
Bredahl lyfter särskilt fram möjligheten att exportera data från ERP-systemet till Microsoft Excel:
”Det är smart och enkelt att få en snabb sammanställning. Nu behöver vi bara justera lite så att det ser ut som vi vill.”
Även Dynamics 365 Business Centrals förmåga att integrera viktiga tredjepartslösningar direkt i systemet, som Intempus för tidrapportering och Continia för betalningshantering, var en avgörande faktor för att valet föll på just det här ERP-systemet för Bredahl Kristensen.
Trygghet och överblick i molnet med Cepheo som partner
Projektet avlöpte inte helt utan hinder längs vägen, vilket dessvärre förlängde processen något. Men till slut föll allt på plats, berättar Bjarne Bredahl.
”Våra kontaktpersoner hos Cepheo ska ha stort tack för att de verkligen tog sig tid att förstå vad vi ville med projektet. De lyckades knäcka koden tillsammans med underentreprenörerna så att vi fick en mer överskådlig bild och projektstyrningen både blev tydligare och mer effektiv. Det fungerar mycket bättre nu”, säger företagets ägare och VD.
Bredahl Kristensen har haft Cepheo som IT-partner i mer än tio år. Trots att det funnits utmaningar längs vägen är den samlade erfarenheten positiv.
”Samarbetet har varit bra. För oss handlar det om trygghet. Vi är inte tillräckligt erfarna själva när det gäller IT, så det är värdefullt att vi kan luta oss mot Cepheo”, säger han.
Nästa steg på Bredahl Kristensens digitala resa är att kvalitetssäkra byggprojekten och samarbeta med Cepheo för att modernisera bygg- och snickeriverksamhetens arbetsflöden genom att även få upp Microsoft SharePoint och Microsoft Outlook i molnet.
